විවේචනයට මුහුණ දීම


49548

කළමනාකරුවෙකුට පමණක් නොව ඕනෑ ම කෙනෙකුට සිය ජීවිතයේ දී විවේචනයට මුහුණ දිමට සිදු වේ. විශේෂයෙන් වෙනසක් කරන කෙනෙකුට, වෙනස් අදහස් පල කරන කෙනෙකුට, වෙනස් මගක යන කෙනෙකුට, එවැන්නකට මුහුණ දීමට සිදු වන අවස්ථා වැඩි ය. ඒ අතින් කළමනාකරුවන්ට සෙසු අයට වඩා විවේචනයන්ට මුහුණ දීමට සිදු වේ.

ඇතැම් විවේචනය විනාශකාරී ය. වෛරයෙන් යුක්ත ය. නැති භංග කර දැමීමේ අරමුණින් කරන ඒවා ය. ඇතැම් විට ඒවා තර්ජනකාරී ය. වෙනස් කිරීමට බලකිරීමක් ද එසේ නොකළොත් ප්‍රතිවිපාක ගැන අනතුරු ඇගවීම් ද සහිත ඒවා ය. ඇතැම් තැනක ඒවා උදව් පිණිස ය. වැඩි දියුණු කිරීම අරමුණු කර ගෙන ය. යහපත අපේක්ෂාවෙන් කරන ඒවා ය.

ඇතැම් විටක විවේචනය ඍජු ය. මුහුණට ම කියන ඒවා ය. තවත් විටෙක ඒවා සියුම් ය. ඒවා ඉදිරිපත් වන්නේ වක්‍රව ය. බොරු ප්‍රශස්තියක ද ඔතා ය.

සමහර විවේචන කර්කෂ ය. එල්ල කරන්නේ පුද්ගලයා ඉලක්ක කර ගෙන ය. ඊට ප්‍රතිපක්ෂව ඇතැම් විවේචන උපහාස රසයෙන් අනූන ය. එල්ල කරන්නේ යම් පුරුද්දක්, අදහසක්, චර්යාවක් එල්ල කර ගෙන ය.

මෙවැනි අටෝරාශියක් මුහුණු සහිත විවේචන සම්බන්ධයෙන් අනුගමනය කළ හැකි එක් ප්‍රතිපත්තියක් සොයා ගැනීම අසීරු ය. එහෙත් විමසුම් ඇසකින් බැලුවොත් පෙනී යන්නේ මේ හැම එකකට ම සංයමකින් මුහුණ දීමට හැකි නම් ජයග්‍රහණය ඔබ අතේ බව ය.

දෙවැන්න, මේ හැම එකකම පණිවුඩයක් තිබෙන බව අවබෝධ කර ගැනීමේ ය. ඒ නිසා පොදුවේ මේ ඕනෑම විවේචනයක් පිටුපස තිබෙන පණිවුඩය නිවැරදි ව හඳුනා ගත යුතු ය. ඒ පණිවුඩ බොහෝ විට අපට කියන්නේ, අපේ අදහස්, චර්යා පමණක් නොව උපාය මාර්ග දෙස ද නැවත බැලිය යුතු බව ය.

ඒ නිසා මේ ඕනෑම විවේචනයකට ප්‍රතිචාර දැක්වීමට පෙර අප කළ යුත්තේ, ඒ විවේචනය අප දෙස නැවත බැලීමට සුදුසු අවස්ථාවක් කර ගැනීම ය. මේ ඔබ ඉදිරියේ අල්ලා ඇත්තේ, ඔබේ මුහුණ හා සිරුර නොව, ආත්මය බලා ගත හැකි දර්පණයකි. ඒ දර්පණය තුළ ඔබේ ආත්මයේ රුව එලෙසම දැකීමට අපේක්ෂා නොකළ යුතු ය. තල දර්පණ මෙන් ම රුව විකෘති කරනඋත්තල හා අවතල දර්පණ ද තිබෙන බව දැන මේ රුව දෙස බැලිය යුතු ය.

දර්පණයකින් ඔබේ රුව දෙස බලන ඔබ කරන්නේ කුමක් ද, විවේචනයන් සම්බන්ධයෙන් ද ඔබ පළමුව කළ යුත්තේ එය ය. ඒ අවස්ථාව ප්‍රයෝජනයට ගෙන අඩුපාඩු තිබේ නම් හදා ගැනීම ය. ඒ දර්පණය ඔබේ රුව විකෘති කර පෙන්විය හැකිය යන අවබෝධය ද ඇති ව ය.

විවේචනය ලබන්නෝ වාසනාවන්තයෝ ය. ඒ තමන්ට වඩාත් ප්‍රයෝජනවත් ලෙස වෙනස් වීමට, නැතිනම් අඩු වශයෙන්, තම උපාය මාර්ගයන් වෙනස් කර ගැනීමට, ඉන් අවස්ථාව සැලසෙන නිසා ය.

හැමට එහෙම අවස්ථා හිමි වන්නේ නැත. විශේෂයෙන් බලය ඇති මිනිසුන් මුහුණට විවේචනය කිරීමට සෙසු මිනිසුන් කැමති නැත. අත් විය හැකි විපාක නිසා ය. ඒ නිසා ම ඉහළ කළමනාකරුවන්ව ද විවෘතව විවේචනයට ලක් වන්නේ කලාතුරකින් ය. ඔවුන්ට විවේචනය එල්ල වන්නේ ඔවුන්ට නොදැන පරිදි පිටුපසිනි. පිටුපසින් දර්පණයක් ඇල්ලුවාට වැඩක් නැත. ඉන් අපව දැක ගැනීමට අපට නොහැකි ය.

ඒ නිසා ම විවෘත විවේචනයන්ට ඉඩ තිබෙන වටපිටාවක් හැදීමට කළමනාකරුවන් වග බලා ගත යුතු ය. ඒ සඳහා කළ හැකි එක් දෙයක් නම් තමන්වම විවේචනය කිරීම ය. තමන්ගේ අඩුපාඩු කියා සිටීම ය. ඒවා තමන් ම උපහාසයට ලක් කිරීම ය. ඒ මගින් එසේ කරන ලෙස සෙසු අයට දිරි දීම ය.

විවෘත විවේචනයට ඉඩ නැති තැනක ඒවා එක් රැස්වී පොලා පනින්නේ දරුණු ආකාර ගනිමින් ය. කළමනාකරුවන් නිරුත්තර වෙන්නේ සහ ඔවුන්ගේ දෙපා යටින් පොළොව සෙලවෙන සෙයක් ඔවුන්ට දැනී ඔවුන් නන්නත්තාර වෙන්නේ, මේ  අනපේක්ෂිත ප්‍රහාරයන්ට මුහුණ දීමෙනි.

ඒ කිසි දු පසුබිමකින් තොරව වුව ද ඇතැම් විට අයුක්ති සහගත නිර්දය විවේචනයන්ට ද අනපේක්ෂිත ලෙස නිරාවරණය වීමට කෙනෙකුට සිදු විය හැකි ය. ඒ අහක යන යමක් තමන්ගේ හිස මත කඩා වැටීම නිසා ද විය හැකි ය. අනුන් කළ වැඩකට තමන්ට වග උත්තර දෙන්නැයි කීම නිසා විය හැකි ය.

කෙනෙකු වැරදි තොරතුරක් නිසා ප්‍රලය වී ඉන්නවා විය හැකි ය. යමක් වැරදියට තේරුම් ගැනීම නිසා උද්වේගකර චිත්තයක පසුවනවා විය හැකි ය. ආත්ම ලාභය උදෙසාම දැන දැන අසාධාරණ ලෙස කෝපය පල කරනවා ද විය හැකි ය.

ඒ කුමක් වුව ද ඔබ සංයමය පවත්වා ගෙන යා යුතු ය. එපමණක් නොවේ. අනෙකාට ද සංයමයෙන් කටයුතු කරන ලෙස සංයමයෙන් කිව යුතු ය.

මෙය අමාරු කටයුත්තකි. මක් නිසා ද යත් ඔහු හා හරි හරියට සිටිම සඳහා අපේ වේෂය, අප ද නොදැනුවත්ව ම, මාරු වන බැවිනි. ඔහුගේ ප්‍රතිබිම්බයක් බවට ම අප නිරායාසයෙන් පත් වන බැවිනි. මේ ස්වභාවික රූපාන්තරණය නැවැත්විය හැක්කේ සිත දියුණු කරගත් මිනිසුන්ට පමණ ය. වෛරයට මෛත්‍රියෙන් පිළිතුරු දිය හැක්කේ ඔවුන්ට ය.

අනෙකා සංයමයෙන් විවේචනය ඉදිරිපත් කරන්නට නොපෙළඹෙන්නේ නම් හෝ කරුණු දක්වන්නට ඉඩ නොදෙන්නේ නම්, මොහොතකට නිහඩ ව සිටිය හැකි ය. හැගීම් වලින් ප්‍රලය වූ ඕනෑම කෙනෙකුට ඒ තත්වයේ බොහෝ වේලා සිටිය නොහැකි ය. ඒ නිසා ම ඔහුට ඇයට නිවෙන්නට අවස්ථාව සලසමින් නිශ්ශබ්දව සිටීම කළ හැකි හොඳම දෙය ය. එවැනි උපෙක්ෂාවක් ද සිල්ලර මිනිසුන්ගෙන් අපේක්ෂා කළ නොහැකි ය. ඒ සඳහා පුරුදු පුහුණු කළ පෞර්ෂයක් අවශ්‍ය ය.

කතා කළ යුත්තේ, උත්තර දිය යුත්තේ, ප්‍රමාණවත් ලෙස සන්සුන් වූ පසුව ය. නැවත ඒ තැනැත්තාට හැගීම් අවුස්සා ගැනීමට ඉඩක් නොසලසන තරමේ කරුණා ගුණයක් පල කරමින් ය.

ඔබ වෙත එල්ල කරන ලද පුද්ගලික ප්‍රහාරයන් නොසළකා හැර ඉදිරිපත් කර ඇති කරුණු වලට පමණක් පිළිතුරු බඳින්නට උත්සහ කළ යුතු ය. පණිවුඩය ගැන මිස එය ගෙනා පුද්ගලයා ගැන අමතක කර පිළිතුරු දෙන්නට අප එහි දී වග බලා ගත යුතු ය.

සාධාරණ විවේචනයන් සියල්ල බැහැර නොකර පිළි ගත යුතු ය. අඩුපාඩුවක් සිදු ව ඇත්නම් සමාව ඉල්ලිය යුතු ය. සිදු වූ අපහසුතාවය ගැන කණගාටුව ද පළ කර යුතු ය. ඒ සම්බන්ධයෙන් කළ හැකි කිසිවක් ඇත්නම්, යම් ආකාරයකින් වන්දි ගෙවිය හැකි නම්, නොපමාව ඒ සඳහා තමන්ගේ කැප වීම ප්‍රදර්ශනය කළ යුතු ය. එය ක්‍රියාවට නැංවිය යුතු ය.

සමස්ථය චිත්‍රය ගත් විට තමන් නිවැරදි වන්නේ වුව ද එක් පැති කඩක වැරැද්දක් ඒ තුළ දකින්නට ඇත්නම්, එය පිළිගෙන, නැවත සමස්ථ චිත්‍රය පෙන්වා, ඒ සමස්ථය තුළ එය වැරැද්දක් නොවන්නේ ඇයි දැයි පැහැදිලි කළ යුතු ය. ඇති ව තිබෙන ප්‍රශ්නය දෙස අනෙකාගේ කෝණයෙන් බලා, ඒ පෙනෙන දෙය දැක, එය බෙදා හදාගෙන, ඒ කෝණයට නොපෙනෙන දෑ කවරේදැයි අනෙකාට පැහැදිලි කර දිය යුතු ය.

අපේ අපේක්ෂාව විය යුත්තේ ජය ලැබීම නොවේ. අනෙකා දිනා ගැනීම ය. එහෙත් නොදැනුවත්ව ම අප වැටෙන්නේ ජය ලැබීමේ ආශ්වාදය විඳින්නට ය. එයින් ගැලවීම පහසු නැත. එහෙත් දිගු කාලීන ජය ඇත්තේ එ් ගැලවීම තුළ ය.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s