ඉගෙනීම ගැන ඉගෙනීම


ඉගෙනීම ගැන ද අප උගත යුුතු යැයි මට සිතුණ නිසා ම මම “ඉගෙනීම ගැන ඉගෙනීම“ යනුවෙන් පොතක් ලිවීමි. මට ඒ ගැන නැවත ලියන්නට සිතුනේ දිගු ජීවන ගමනක සාර්ථකත්වය පිටුපස ඇත්තේ දිගු ඉගෙනීමක හයිය බව සඳහන් ලිපියක් හාවර්ඩ් බිස්නස් රිවිව් සඟරාවේ මෑතක දි දුටු නිසා ය.

අපේ රටේ බොහෝ දෙනෙකු ඉගෙනීම අතර මග නතර කරති. පුවත් පතක් හැරුණු විට අන් දෙයක් කියවීම පවා නතර කරති. උගන්නේ විභාග ජය ගැනීමට ය. සහතිකයක සාඩම්බර හිමි කරු වීමට ය. ඒ සහතිකය ලබා ගෙන රැකියාවක් සොයා ගැනීමට ය. එතැනින් එහා දෙයක්, ඉගෙනීම සම්බන්ධයෙන්, ඔවුන් දන්නේ නැත.

මා ව්‍යාපාර කළමනාකරණ පශ්චාත් උපාධිය හදාරණ සමයේ ඒ උපාධියම හදාරමින් සිටි මගේ සගයින් වැඩි දෙනෙකුට වුවමනා වූයේ එම් බී ඒ යන අකුරු තුන ය. එය ලැබෙතොත් සෑහෙතැයි ඔවුන් කියුවා මට මතක ය. ඒ හැම විටම මගේ පිළිතුර වූයේ ඒ අකුරු තුනේ මට එහෙමට වැදගත් කමක් නැති බව ය. මා වඩාත් ආශාව දැක්වූයේ මා උගනිමින් සිටි විශයන් හරහා මා ලැබූ දැනුම පිළිබඳව ය. මා ඒ අකුරු තුන සැළකුවේ ඉගෙනීම අවසානයේ ලැබෙන බෝනස් එකක් ලෙස ය.

ඒ නිසා ම මම දිගටම උගත්තෙමි. මා උගත් දේ මිනිසුන් සමග බෙදා ගත්තෙමි. දැනට කළමනාකරණය ආශ්‍රිත විවිධ විෂයයන් නමයක් ගැන පොත් ලියා පළ කර ඇත්තෙමි. මේ කොළම දැන් වසර දෙකකට ආසන්න කාලයක් තිස්සේ ලියමින් සිටිමි. ඒ මා ලැබූ අස්වැන්නෙන් සොච්චමකි. මා දිගින් දිගට ලත් ඉගෙනීම, මා සේවය කළ ආයතන ගණනාවකට, උරුම කර දීමට මට හැකී වීම ද අමතර ජයකි.

මගේ දේශන අවසානයේ දී ඇතැම්හු මගේ පොත් ගැනීමට උනන්දුවක් දැක්වූහ. ඒ ඇතැම් දෙනෙකු මගෙන් විමසුවේ දරුවන්ට වඩාත් යෝග්‍ය පොත් මොනවාද කියා ය. එයින් ඔවුන් නොකියා කීවේ ඔවුන් ඉගෙන ගෙන අවසාන බව ය. ඉගෙන ගැනීම දරුවන්ට පමණක් අයිති දෙයක් හැටියට ඔවුන් දැන් සළකන බව ය.

දරුවන් පොත් පාඩම් කරද්දී උන්ගේ දෙමාපියෝ රූපවාහිනිය ඉදිරියේ වාඩි වී කෙළවරක් නැති ටෙලිනාට්‍ය නරඹා සිය කාලය ගෙවා දමති. නැතිනම් මූණු පොතේ විකාර බෙදා ගනිමින් කාලය කා දමති. එයින් වැරදි ගණනාවක් සිදු වේ. ළමුනට ගත හැකි ඉතාම සාර්ථක ආදර්ශය – දෙමාපියන්ගෙන් ලැබිය යුතු ඉගෙනීමේ අගය පිළිබඳ ආදර්ශය – ඔවුනට අහිමි වේ. දරුවන් දකින්නේ තමන්ට වැදි බණ දෙසන දෙමාපියන් කිසි දු වැදගැම්මක් නැති දේ වෙනුවෙන් කාලය වැය කරමින් දිවි ගෙවන අයුරු ය. ඉගෙනීමට පොත පතම අවශ්‍ය නැත. අලුත් කුසලතාවයක් අත් කර ගැනීමට ද ඒ කාලය යෙදිය හැකි ය. ඉගෙනීමට දැනුම පමණක් නොව කුසලතා ද අයිති නිසා ය. වැරැද්ද රූපවාහිනිය බැලීමේ හෝ මූණු පොත දෙස බැලීමේ නොවේ. තෝරාගැනීමක් නැතිව ඒ ඉදිරියේ කාලය ගෙවා දැමීමේ ය. යමක් උගන්නට තිබෙන වටිනා කාලය ගෙවා දැමීමේ ය.

අප බොහෝවිට ඉගෙන ගන්නේ වැරදි දේ ය. ඊටත් වඩා කලක හරි යැයි සිතූ දෙයම තව කාලයකින් මුළුමණින් ම නිවැරදි නැතැයි සොයා ගැනෙන බව ද අපි අමතක කරමු. ඒ නිසා ම අපේ ඔලුවේ දැනුම ලෙස කල් ඉකුත්වී ගිය කුණු කන්දල් විශාල ප්‍රමාණයක් තිබේ. බොහෝ අයට සිදු ව ඇති අභාග්‍යය නම් එසේ ඉගෙන ගත් දේ දේව වාක්‍යය ලෙස ගැනීම ය. උගන්නා කෙනෙකු හැම විටම තමන් සතුව ඇති දැනුම ප්‍රශ්න කිරීමට හා ඉවත ලෑමට සූදානම් විය යුතු ය. දැනුම කිරි වගේ ය. එය කිරි මෙන්ම කල් ඉකුත් වන්නේ ය. එසේ තිබියදී එය භාවිතා කළොත් සිදුවන්නේ ලෙඩ වීමට ය. අලුත් දැනුමින් පෝෂණය නොවන මිනිසුන් ඉක්මණින් රෝගී වන්නේ ය. උන් ඇතැමෙක් මිය ගිය උන් හා සමාන වන්නේ ඒ නිසා ය. අනවරත ඉගෙනීමකට කෙනෙකු සූදානම් විය යුත්තේ ද ඒ නිසා ය.

තමන්ගේ දැනුම පමණක් දැනුම යැයි සළකන මිනිසුන් අලුත් දැනුමකට නිරාවරණය වීමට කැමති නැත. ඒ නිසා ම නව දැනුම මූණට ම මුලිච්චි වුන ද අහක බලා ගෙන යෑමට ඔවුහු වග බලා ගනිති. එයට එක් ප්‍රධාන හේතුවක් ව ඇත්තේ ඒ නිසා තවදුරටත් අලුතින් ඉගෙනීමට ඔවුන්ට සිදු වෙතැයි යන බිය ය. ඒ සඳහා කිසිදු කැමැත්තක් ඔවුන් තුළ නැත. ඔවුන් දැනටමත් උගෙන සහතික ලබා ගෙන ඇති නිසා ය. ඒ සඳහා අපමණ වෙහෙසක් ගෙන ඇති නිසා ය

අනෙත් ප්‍රධාන හේතුව පරණ දැනුම හුරු පුරුදු එකක් වීම ය. ඒ අලුත් දැනුම ආගන්තුක වී තිබිය දී ය. දන්න යකා නොදන්නා දෙවියාට වඩා හොඳ ය යන පැරණි පිරුළ තුරුළු කර ගෙන පෙර ලෙසම ජීවත් වන්නට උන් හිත හදා ගනිති. අවසාන ප්‍රතිඵලය කාලයට නොගැලපීම ය. දැනුම පමණක් නොව ඒ කල් ඉකුත්ව ගිය දැනුම මත ජීවත් වන මිනිසුන් ද කාලයට නොගැලපීම ය. අවසානයේ සිදුවන්නේ ඩයිනෝසරයන් මෙන් පරිසරයට අනුවර්ථනය වීමට නොහැකි ව ඔවුන් තුරන් ව යෑම ය. සිටියාත් නොහිටියා මෙන් සිටීමට සිදු වීම ය.

ඉගෙන ගැනීමට සූදානම් බොහෝ අය පවා හිතන්නේ ඉගෙන ගන්නට තියෙන්නේ තමන්ගේ විෂය ක්ෂේත්‍රයට අයත් පරාසය තුළ තිබෙන දේ පිළිබඳව බව ය. ඒ පටු ආකල්පය බොහෝ වෘත්තිකයන්ට හානිකර ලෙස බලපා තිබේ. විෂයයන් කොටස් වලට බෙදා තිබුන ද ලෝකය එකම යායකි. එකිනෙකට සම්බන්ධ ජාලයකි. ඒ නිසා එක තැනක එක ක්ෂේත්‍රයක සිදු වන දේ සෙසු ලෝකයට බලපාන්නේ ය. වැට කඩොලු ගසා ඉගෙන ගන්නා අය හිටි හැටියේ අසරණ වන්නේ තමන් පුදුම කරවමින් තම ක්ෂේත්‍රෙය්ම වෙනස් කම් ඇතිවන විට ය. සෙසු ක්ෂේත්‍රවල සිදුවන දේ ගැන සංවේදී තැනැත්තා මෙසේ අසරණ වන්නේ නැත. සිදුවන කිසි දෙයක් ඔහුගේ පුදුමයට හේතු වන්නේ නැත. ඒ හැම ක්ෂේත්‍රයක් ගැන ම ඔහු / ඇය උගෙනමින් සිටින නිසා ය. ඒවා ගැන ඇන්ටෙනා ගසා ගෙන ඉන්නා නිසා ය. සංවේදී නිසා ය.

ඒ නිසා ම ඉගෙනීම ගැඹුරටත් පළලටත් සිදු විය යුතු ය. දිගින් දිගට සාර්ථක වීමට නම් දිගින් දිගට ඉගෙන ගත යුතු ය. ගැඹුරටත් පළලටත් ඉගෙන ගත යුතු ය.

බිල්ගේට්ස් සතියකට එක් පොතක් කියවීමට වග බලා ගන්නේ ය. වසරකට සති දෙකක කියවීමේ නිවාඩුවක් ගත කිරිමට වග බලා ගන්නේ ය. ලෝක ඉතිහාසයේ දක්ෂතම ආයෝජකයා හැටියට සැලකෙන වොරන් බුෆේ සිය කාලයෙන් සියයට අසූවක් ගත කරන්නේ කියවීමට ය. ඇමරිකන් ජනාධිපතිවරයා ව සිටි බරක් ඔබාමා තනතුරේ රැඳී සිටි කාලයේ දී කියවීමට දිනකට පැයක කාලයක් වැය කළ බව වාර්ථා වේ. හැම සාර්ථක මිනිසෙකුම ඉගෙනීම දෛනික රාජකාරියක් කර ගත්තේ ය. ගන්නේ ය.

“ඉගෙනීම ගැන ඉගෙනීම“ පොත මා අවසන් කළේ මා අසා තිබූ මගේ ජීවිතයේ ආදර්ශ පාඨයක් කර ගෙන ඇති පහත උපදේශය සඳහන් කරමිනි. “හෙට මැරෙතැයි සිතා නොඅලස්ව වැඩ කරන්න. සදාකාලිකව ජීවත් වෙන්නේ යැයි සිතා ඉගෙන ගන්න“. මේ ලිපිය ද අවසන් කරන්නට එය යොදා ගන්නෙමි. වෙනත් විදිහකට කිවතොත් එයින් කියන්නේ ඉගෙනීමට වයසක් නැති බව ය. එසේ සැළකිය හැක්කේ ඉගෙනීමෙන් සතුටට පත් වෙන පුද්ගලයන්ට ය. ඔබ විය යුත්තේ එවැනි කෙනෙකි.

Advertisements

4 thoughts on “ඉගෙනීම ගැන ඉගෙනීම

  1. Aruna athugala says:

    සර් ගෙ දේශනයකට මම සහභාගි වුනා..ඉගෙනිමෙි අගය ගොඩක් හිතට කාවැදුනා…..ඔඛ තුමාට ⁣ස්තුතියි…….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s